torstai 20. huhtikuuta 2023

SpaceX yhtiön Starship 1 -kantoraketin testilähtö onnistui mutta lento epäonnistui

Falcon 9 -kantoraketeistaan tunnettu SpaceX -yhtiö onnistui lähettää uusimman ja samalla voimakkaimman Starship 1 -kantoraketin ensimmäiselle testilennolle 20.4.2023 kello 16.34 Suomen aikaa. Laukaisuikkuna oli avautunut muutama minuutti aikaisemmin. Lähtölaskenta sujui suunnitelmien mukaan mutta lähtöä seuraamassa ollut SpaceX -yhtiön henkilökunta ja lehtimiehet sekä kauempaa seurannut yleisö kokivat kuumottavia hetkiä, kun lähtölaskenta keskeytettiin -40 sekunnin kohdalla viimeisiä tarkistuksia varten. Keskeytys oli suunniteltu mutta odottavan aika oli pitkä ja kun laskenta jatkui, yleisön riemu oli korvia huumaava.

Spaceship 1 -kantoraketti on tässä vaiheessa lentänyt 17 sekuntia. pari minuuttia myöhemmin se räjähti. Kuva SpaceX.

Lähtö sinällään oli jo jännittävä mutta yleisö ja SpaceX:n henkilökunta sai sykkeet nousemaan, kun kantoraketti räjähti juuri ennen kuin Starship-aluksen piti irrota ensimmäisestä vaiheesta. Syytä räjähdykseen ei toistaiseksi tiedetä. Elon Musk tiedotti Tvitter-tilillään, että muutaman kuukauden kuluttua yritetään testilentoa uudelleen.

Starship-kantoraketti koostuu kahdesta osasta. Ylimpänä vaiheena on Starship alus, jolla on pituutta 50 metriä, halkaisija on 9 metriä ja hyötykuormakapasiteetti matalalle kiertoradalle on jopa 150 tonnia. Alus on SpaceX-yhtiön muiden alusten tapaan uudelleen käytettävä ja ajoaineena se käyttää metaania ja nesteytettyä happea. Aluksessa on kolme Raptor ja kolme Raptor Vacuum moottoria (RVAC). Jälkimmäiset moottorit ovat halkaisijaltaan 2,3 metriä ja korkeutta niillä on 4,6 metriä.

Alempiosa, siis raketin ensimmäinen vaihe on Super Heavy, jonka pituus on 69 metriä, halkaisija 9 metriä ja se sisältää ajoainetta (CH4 ja LOX) 3 400 tonnia. Rakettimoottoreita on 34 kappaletta, joiden suuttimien halkaisija on 1,9 metriä ja korkeutta 3,1 metriä. Tämä alempikin osa on uudelleen käytettävä.

Starship-aluksesta on tarkoitus valmistaa kaksi versiota: toinen miehitettyjä lentoja varten ja toinen rahtiversio. SpaceX:n tarkoitus on osallistua lähivuosina Kuuhun suuntautuvien miehitettyjen lentojen toteuttamiseen ja Starship-alus on suunnitelmissa toimia Kuuhun laskeutumisaluksena. Yhtiön suunnitelmissa on osallistua myös Marsiin suuntautuville lennoille, mutta aika näyttää toteutuuko aikomukset ja jos, niin millä aluksella.

Starship-aluksen silmiinpistävä osa on sen siivekkeet niin ylä- kuin alapäässä. Siivekkeet ovat myös ohjattavissa ja niillä säädellään laskeutuvan aluksen asentoa ja laskeutumisvauhtia. Siivekkeiden lämpötila pyrkii kohoamaan erittäin suureksi laskeutumisen aikana, joten ne ovat valmistettu erittäin hyvin kuumuutta ja kuormitusta kestävästä aineesta. Lisäksi aluksen nokkakartio ja siivekkeiden tyviosat ovat vielä suojattu erityisillä keraamisilla lämpösuojilla

Starhip-alus olisi tällä testilennolla tehnyt vain yhden kierroksen maapallon ympäri, jolloin lentoaika olisi muodostunut vain 90 minuutiksi. Laskeutumien suunniteltiin tapahtuvaksi tällä kertaa mereen, vaikka alus kykeneekin laskeutumaan myös maalle. Aikaisemmilla testilennoilla laskeutumisessa maalle on ollut ongelmia.

SpaceX-yhtiö operoi Meksikonlahden länsirannalla läheltä Meksikon rajaa sijaitsevasta Boca Chica -alueella (Cameron County) sijaitsevalta Spacebase-nimisestä avaruuslentojen lähtökeskuksesta. Yhtiön ohjauskeskus on muutaman kilometrin länteen laukaisualueelta. Laukaisukeskus on sijainniltaan edullinen, sillä lähtevien rakettien epäonnistuessa putoavat raketin osat päätyvät Meksikonlahteen. Spacebase on suunnilleen samalla leveysasteella kuin Nasan käyttämä Cape Kennedy ja Cape Canaveral.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti