sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Kerberos ja Styx

Plutolla on nyt viisi nimettyä kuuta. Kuva Nasa.
Pluton kahden uusimman kuun nimet ovat Kerberos (P4) ja Styx (P5). Nimet tulevat kreikkalaisesta mytologiasta:

Kerberos oli koira, joka vartio manalan (Haades) porttia. Sen tehtävänä oli päästää kuollut portista sisään, mutta estää häntä pääsemästä ulos. Manalaa hallitsi Haades-niminen jumala (roomalaisten mytologiassa tämän jumalan nimi oli Pluto). Kerberoksella kerrottiin olevan kolme päätä, mutta joissakin kertomuksissa mainitaan päiden lukumääräksi 50.

Styks (engl. Styx) oli maanalainen joki, joka erotti manalan ja elävien maailman toisistaan. Kerberoksen kerrotaan vartioineen tätä jokea samoin kuin porttia. Styksin lisäksi neljä muuta jokea (Flegethon, Akheron, Lethe ja Kokytos) yhtyivät manalan keskellä muodostaen suuren suon. Tätä suota on kutsuttu myös nimellä Styks.

Joen yli pääsi lautalla tai vanhalla veneellä ja lautturina oli Kharon. Kharonille suoritettava maksu, oboli, kolikko joka laitettiin (ilmeisesti Kreikassa vieläkin) vainajan suuhun.

Styx-joen vedellä oli ihmeitä tekevä vaikutus, aina sen mukaan mitä tarinassa tarvittiin. Ehkä tunnetuin ihme oli Akhilleuksen kastaminen siihen.  Hänen äitinsä Thetis kastoi hänet jokeen pitäen kiinni poikansa kantapäästä. Joen vesi teki Akhilleuksesta haavoittumattoman muutoin, mutta veteen kastumaton kantapää jäin tästä suojasta paitsi. Kuten tunnettua, tästä tarinasta tulee termi ”akkilleen kantapää”, jolla siis tarkoitetaan jonkin asian heikkoa tai haavoittuvaa kohtaa.

Kreikan mytologia ei ole mitenkään yhtenäinen ja jatkuvajuoninen kertomus jumalien edesottamuksista, vaan se on syntynyt eri aikoina ja eri kirjoittajat ovat tehneet siitä omia versioitaan. Tästä syystä sekä nimistössä, että tapahtumista on erilaisia versioita, joiden yksityiskohdat vaihtelevat hyvin paljon. Kertomuksissa on yhtymäkohtia erityisesti roomalaisten jumaltarustoihin, mutta myös muiden antiikin Kreikan ympärysvaltioiden mytologisiin kertomuksiin.

Kirjoitin aikaisemmin Pluton kuiden nimeämisäänestyksestä ja sen tuloksesta helmikuun 25. päivänä otsikolla ”Vulcan suosikkina Pluton kuunnimeksi”. Ja kuten silloin jo arvelin, kuiden nimeämisestä vastannut Kansainvälinen tähtitieteilijöiden unioni (IAU ) ei pitänyt Vulcan-nimeä Pluton mytologiaan liittyvänä ja, että nimeä oli jo käytetty aikaisemmin tähtitieteessä. Nyt valituksi tulleet nimet olivat äänestyksen toinen ja kolmas.