Taiteilijan näkemys Juno-luotaimesta Jupiteria kiertävällä radalla. Energiansa luotain saa pitkistä aurinkokennoista. Kuva NASA. |
Nasan Jupiteriin matkalla ollut Juno-luotain saavuttaa
määränpäänsä tiistaiaamuna Suomen aikaa. Luotain laukaistiin matkaan elokuun 5
päivänä vuonna 2011 ja se on siitä lähtien matkannut kohti Jupiteria.
Junon on tarkoitus käydä jokaisella kierroksellaan Jupiterin
ympäri vain 5 000 km etäisyydellä planeetan pilvipeitteestä. Tämä tarkoittaa
sitä, että luotaimeen kohdistuu ennennäkemätön säteilykuormitus, joka voisi
vaurioittaa tutkimuslaitteistot hyvin lyhyessä ajassa. Tämän vuoksi kaikki
laitteistot on suojattu vahvalla (~13 mm) titaani[1]-kuorella.
Junon tutkimusinstrumentit on suunniteltu tekemään
havaintoja Jupiterin pilvikerroksen alaisista rakenteista. Erityisesti
Jupiterin ytimen rakenne kiinnostaa tutkijoita. Ytimen arvellaan olevan noin
10–20-kertainen maapallon massaan verrattuna, jonka lämpötila on useita
tuhansia asteita. Jupiterin ytimeen kohdistuu korkea paine, joten ytimen
olomuotoa ei tunneta. Se voi olla joko kiinteä tai sitten sulassa tilassa.
Luonnollisesti Juno on varustettu Jupiterin magneettikenttää
havainnoivilla laitteilla. Ne on sijoitettu pitkän puomin päähän, mahdollisimman
etäälle luotaimen massiivisesta (noin 200 kg) metallikuoresta. Jupiterin
magneettikenttä on noin 20 000 -kertaa voimakkaampi kuin maapallon
magneettikenttä ja se ulottuu noin 100 Jupiterin säteen etäisyydelle[2]
Auringon puolella.
Jupiteria ympäröivä säteilyvyöhykkeen voimakkuudelle on
kaksi osatekijää: ensimmäinen on voimakas magneettikenttä, joka vangitsee
runsaasti aurinkotuulen hiukkasia. Toisena tekijän on se, että hiukkasten määrä
kasvaa myös Io-kuusta vapautuvista kaasumaisista hiukkasista (pääosin rikkiä ja
rikkidioksidia). Jupiterin magneettikentässä
hiukkaset ionisoituvat, saavat lisäenergiaa (nopeutta) ja saavuttavat lähes
valon nopeuden.
Jupiterin yksi mielenkiintoisimmista ilmiöistä ovat
planeetan magneettisien napojen ympäristössä esiintyvät revontulet. Ne
säteilevät valoaan lähinnä uv-valon aallonpituudella ja niissä on pistemäisiä
kirkastumia. Kirkastumat ovat aiheutuneet kuiden ja Jupiterin välillä kulkevista
sähkövirroista, joista Ion ja Jupiterin välillä olevat ovat voimakkaimpia.
Juno aloittamasta
jarrutuspoltosta vastaanotetaan lyhyt radiosignaali kello 6.18 Suomen aikaa tiistaiaamuna.
Signaali ja jarrutuspoltto ovat käynnistyneet jo 48 minuuttia aikaisemmin,
mutta radioviestiltä kuluu aikaa Jupiterista Maahan kulkemiseen aikaeron
verran. Itse jarrutuspoltto kestää 35 minuuttia, jonka jälkeen luotain lähettää
uuden merkkisignaalin polton onnistumisesta.
Ensimmäisen jarrutuspolton jälkeen luotain on erittäin
soikealla radalla (kiertoaika 53,5 vuorokautta) jota muutetaan vähitellen
tutkimuskäyttöön sopivaksi radaksi. Luotaimen rata Jupiterin ympäri tulee olemaan
soikea, yhteen kierrokseen kuluu aikaa noin 14 vuorokautta. Suunniteltu rata
saavutetaan lokakuun 19 päivänä. Juno
kiertää Jupiterin 37 kertaa ja sen tehtävä päättyy vuoden 2018 helmikuussa.
Tehtävän päätyttyä Juno poistetaan kiertoradalta ohjaamalla se Jupiteriin.
Huomautukset
[1] Titaani (Ti) on siirtymäryhmän metalli, jolla on
erittäin suuri lujuus. Titaania yleensä käytetään metallirakenteissa, joissa
vaaditaan suurta lujuutta mutta rakenteiden oma massa täytyy olla
mahdollisimman pieni. Tyypillisesti titaania käytetään lentokone- ja
avaruusteollisuudessa sekä pieniä määriä lääketieteessä etenkin kirurgisissa
tukirakenteissa esimerkiksi luunmurtumien hoidossa.
[2] Maapallon magneettikenttä ulottuu vain noin 10 Maan
säteen etäisyydelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti