torstai 28. lokakuuta 2021

Orion-1 liitettiin kantorakettiinsa

NASAn tulevan kuuraketin ensimmäinen testikapseli Orion-1 liitettiin Space Launch Systemsin (SLS) kantorakettiin Nasa Kennedyn avaruuslentokeskuksessa. Raketin kokoaminen tapahtuu samassa Vehicle Assembly Building (VAB) rakennuksessa, jossa aikoinaan Saturn V kuuraketit koottiin. 

NASAn Kennedyn avaruuskeskusksessa kootaan Artemis-1 -lennolla käytettävää rakettia. Rakentin huipulle liitetään Orion-1 miehistöalus, jonka ensilento on miehittämätön Kuun ympäri tapahtuva lento. Kuva NASA/KSC.

Orion-1 miehistökapselin on määrä tehdä miehittämätönlento Kuun ympäri. Artemis-1 lennon lähtö tapahtunee ensivuoden helmikuun aikana. Lennon tarkoituksena on tietysti varmistaa, että laitteistot toimivat ja miehitetty lento Orion-2 myös Kuun ympäri on mahdollinen. Orion-2 lento on tarkoitus toteuttaa vuoden 2023 loppupuolella.

Orion-3 vuoden 2024 aikana olisikin sitten jo lento, jolla astronauttien pitäisi laskeutua Kuuhun.

Asian tiimoilta on esitetty monia epäilyjä. Testilentoja on todella vähän, vaikka ne sujuisivatkin ongelmitta. Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan, sillä harvoin, jos koskaan, aivan uusi raketti tai miehistökapseli on niin valmiiksi rakennettu, että se olisi sellaisenaan valmis käyttöön. Tästä on eritäin hyvä esimerkki Boeing-yhtiön rakentama Starliner-miehistömoduuli, jolla ei vielä ole tehty ensimmäistä miehitettyä lentoa. Alkuperäisen aikataulun mukaan tämä olisi pitänyt tapahtua jo vuonna 2015. Starlinerin toinen miehittämätön testilento pitäisi näillä näkymin tapahtua vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla.

Orion-3 miehistöaluksen aikataulu on todella tiukka ja näyttääkin siltä, että laukaisukiima alkaa olla jo korkealla NASAn henkilöstössä. Edellisen kerran vastaava laukaisukiima johti Chalenger-sukkulan räjähtämiseen laukaisun aikana vuonna 1986.

NASAn Artemis-ohjelmalla, joka siis toteutetaan käyttäen mm. Orion-miehistökapseleita, on myös eurooppalainen ulottuvuus. Euroopan avaruusjärjestö ESA toimittaa Orion-miehistökapseleihin liitettävät huoltomoduulit, jotka rakentaa Airbus. Toki tällainen projekti on kansainvälinen ja laitetoimittajia on Yhdysvaltain lisäksi ainakin kymmenestä Euroopan maasta.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti