Falcon 9 -kantoraketeistaan tunnettu SpaceX -yhtiö onnistui lähettää uusimman ja samalla voimakkaimman Starship 1 -kantoraketin ensimmäiselle testilennolle 20.4.2023 kello 16.34 Suomen aikaa. Laukaisuikkuna oli avautunut muutama minuutti aikaisemmin. Lähtölaskenta sujui suunnitelmien mukaan mutta lähtöä seuraamassa ollut SpaceX -yhtiön henkilökunta ja lehtimiehet sekä kauempaa seurannut yleisö kokivat kuumottavia hetkiä, kun lähtölaskenta keskeytettiin -40 sekunnin kohdalla viimeisiä tarkistuksia varten. Keskeytys oli suunniteltu mutta odottavan aika oli pitkä ja kun laskenta jatkui, yleisön riemu oli korvia huumaava.
Spaceship 1 -kantoraketti on tässä vaiheessa lentänyt 17 sekuntia. pari minuuttia myöhemmin se räjähti. Kuva SpaceX. |
Lähtö sinällään oli jo jännittävä mutta yleisö ja SpaceX:n henkilökunta sai sykkeet nousemaan, kun kantoraketti räjähti juuri ennen kuin Starship-aluksen piti irrota ensimmäisestä vaiheesta. Syytä räjähdykseen ei toistaiseksi tiedetä. Elon Musk tiedotti Tvitter-tilillään, että muutaman kuukauden kuluttua yritetään testilentoa uudelleen.
Starship-kantoraketti koostuu kahdesta osasta. Ylimpänä
vaiheena on Starship alus, jolla on pituutta 50 metriä, halkaisija on 9 metriä
ja hyötykuormakapasiteetti matalalle kiertoradalle on jopa 150 tonnia. Alus on SpaceX-yhtiön
muiden alusten tapaan uudelleen käytettävä ja ajoaineena se käyttää metaania ja
nesteytettyä happea. Aluksessa on kolme Raptor ja kolme Raptor Vacuum moottoria
(RVAC). Jälkimmäiset moottorit ovat halkaisijaltaan 2,3 metriä ja korkeutta
niillä on 4,6 metriä.
Alempiosa, siis raketin ensimmäinen vaihe on Super Heavy,
jonka pituus on 69 metriä, halkaisija 9 metriä ja se sisältää ajoainetta (CH4
ja LOX) 3 400 tonnia. Rakettimoottoreita on 34 kappaletta, joiden
suuttimien halkaisija on 1,9 metriä ja korkeutta 3,1 metriä. Tämä alempikin osa
on uudelleen käytettävä.
Starship-aluksesta on tarkoitus valmistaa kaksi versiota:
toinen miehitettyjä lentoja varten ja toinen rahtiversio. SpaceX:n tarkoitus on
osallistua lähivuosina Kuuhun suuntautuvien miehitettyjen lentojen
toteuttamiseen ja Starship-alus on suunnitelmissa toimia Kuuhun laskeutumisaluksena.
Yhtiön suunnitelmissa on osallistua myös Marsiin suuntautuville lennoille,
mutta aika näyttää toteutuuko aikomukset ja jos, niin millä aluksella.
Starship-aluksen silmiinpistävä osa on sen siivekkeet niin
ylä- kuin alapäässä. Siivekkeet ovat myös ohjattavissa ja niillä säädellään laskeutuvan
aluksen asentoa ja laskeutumisvauhtia. Siivekkeiden lämpötila pyrkii kohoamaan
erittäin suureksi laskeutumisen aikana, joten ne ovat valmistettu erittäin
hyvin kuumuutta ja kuormitusta kestävästä aineesta. Lisäksi aluksen nokkakartio
ja siivekkeiden tyviosat ovat vielä suojattu erityisillä keraamisilla
lämpösuojilla
Starhip-alus olisi tällä testilennolla tehnyt vain yhden
kierroksen maapallon ympäri, jolloin lentoaika olisi muodostunut vain 90
minuutiksi. Laskeutumien suunniteltiin tapahtuvaksi tällä kertaa mereen, vaikka
alus kykeneekin laskeutumaan myös maalle. Aikaisemmilla testilennoilla laskeutumisessa
maalle on ollut ongelmia.
SpaceX-yhtiö operoi Meksikonlahden länsirannalla läheltä
Meksikon rajaa sijaitsevasta Boca Chica -alueella (Cameron County) sijaitsevalta
Spacebase-nimisestä avaruuslentojen lähtökeskuksesta. Yhtiön ohjauskeskus on
muutaman kilometrin länteen laukaisualueelta. Laukaisukeskus on sijainniltaan
edullinen, sillä lähtevien rakettien epäonnistuessa putoavat raketin osat
päätyvät Meksikonlahteen. Spacebase on suunnilleen samalla leveysasteella kuin
Nasan käyttämä Cape Kennedy ja Cape Canaveral.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti