Sunnuntaina 11.12.2022 Artemis 1 -lennon on tarkoitus laskeutua Tyyneen mereen lähelle Guadalupe-saarta kello 19.39 Suomen aikaa. NASA-LIVE (https://www.nasa.gov/nasalive) lähetys netissä alkaa kello 18.
Artemis 1 -lento, Kuu ja Maa. Kuva on otettu aurinkokennon kärkeen sijoitetulla kameralla Kuva NASA/ESA. |
Juuri ennen paluuta miehistömoduuli ja huoltomoduuli eroavat toisistaan ja vain miehistömoduuli palaa Maahan, kun taas huoltomoduuli palaa ilmakehässä Tyynenmeren yllä. Artemis I -rata on suunniteltu varmistamaan, että ilmakehään tulevat kappaleet eivät aiheuta vaaraa maalla tai laivaväylillä eikä tietystikään ihmisille niin saarilla kuin mantereellakaan.
Huoltomoduulista erottuaan miehistömoduuli valmistautuu
suorittamaan hyppely tekniikkaa, jonka avulla avaruusalus molskahtaa tarkasti
ja johdonmukaisesti valitulle laskeutumispaikalle. Orion sukeltaa Maan
ilmakehän yläosaan ja käyttää sitä yhdessä kapselin noston kanssa hypätäkseen
takaisin ilmakehästä ja palatakseen sitten laskuvarjojen varassa
laskeutumisalueelle. Tämä tekniikka mahdollistaa turvallisen palaamisen tulevilla
Artemis-lennoilla riippumatta siitä, milloin ja missä ne palaavat kuulennolta.
Artemis-1 lennon viimeiset vaiheet. Kuva ESA. |
Aluksi Maan ilmakehä hidastaa avaruusaluksen nopeuden 150 m/s, ja sitten laskuvarjot hidastavat Orionin laskeutumisnopeuteen, kun se laskeutuu ilmakehän läpi. Tähän kuluu aikaa noin 10 minuuttia.
Laskuvarjot avataan noin kahdeksan kilometrin korkeudella
kolmen pienen laskuvarjon vetäessä etummaisen suojakannet pois. Kun etummaisen
tilan kansi irtoaa, kaksi jarruvarjoa hidastavat ja vakauttavat
miehistömoduulia päälaskuvarjon käyttöönottoa varten. Hieman yli 3 km korkeudella
ja 60 m/s nopeudessa avaruusaluksen kolme pilottilaskuvarjoa avaa
päälaskuvarjot. Nämä noin 40 m halkaisijaltaan nailonista valmistetut
laskuvarjot hidastavat Orionin miehistömoduulin molskahdusnopeuteen, joka on noin
10 m/s.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti