Taiteilijan näkemys TGO ja Schiaparellin lähestymisesta Marsiin. Kuva ESA. |
TGOn tietieelliset[4] havainnot alkava vasta
joulukuussa 2017 ja kestävät luotaimen toiminta-ajan loppuun. Luotaimen
tehtävän on kartoittaa Marsin ilmakehän kaasuja kuten jalokaasuja, metaania ja
pyrkiä keräämään havaintoja, joiden perusteella tutkijat pystyvät ratkaisemaan
mistä lähteestä (geologinen vai biologinen) Marsin ilmakehässä aikaisemmin
havaittu metaani on peräisin.
Vuoden 2017 aikana TGO tekee sarjan ilmajarrutuksia[7],
joiden tuloksen luotaimen rata muuttuu ympyräradaksi. Luotaimen on tarkoitus
toimia myös vuoden 2020 Marsiin laskeutuvan Exomars 2020 Roverin radiolinkkinä
sen kulkiessa Marsin pinnalla.
Schiaparelli puolestaan kokeile useita erilaisia
laskeutumismenetelmiä laskeutumisen aikana. Ensimmäisessä vaiheessa sen
saapuessa Marsin ohueen ilmakehään luotaimen suojana on lämpökilpi. Vauhdin
hidastuttua merkittävästi laskeutujan laskuvarjo avautuu, ja lämpökilpi
irrotetaan.
Laskuvarjon varassa luotain leijuu alemmaksi ilmakehään. Ennen
Marsin pinnan saavuttamista laskuvarjo irrotetaan ja käyttöön otetaan
jarrumoottorit, jotka hidastavat laskeutumisnopeuden nollaan muutaman metrin
korkeudessa pinnasta.
Tässä vaiheessa otetaan täysin uusi laskeutumisjärjestelmä
käyttöön. Schieparelliin on nimittäin rakennettu ilmatyyny ja muotoaan
muuttavia suojarakenteita, jotka luhistuvat kasaan luotaimen pudotessa vapaasti
viimeiset parin metrin matka Marsin pinnalle samalla vaimentaen törmäysiskua.
Schiaparelli ei ole pelkästään kokeiluluontoinen
laskeutumisalus, vaan sen mukana Marsiin viedään pieni tieteellisten
havaintojen instrumenttipaketti[5]. Laskeutuja tekee havaintoja
tuulennopeudesta, kosteudesta, ilmanpaineesta ja lämpötilasta
laskeutumispaikalla. Luotaimessa on myös sähkökenttiä mittaava laitteisto,
jolla pyritään selvittämään Marsissa silloin tällöin koko planeetan kattavien
ja paikallisten pölymyrskyjen syntymistä.
Yllä oleva video
havainnollistaa Schiaparelli-luotaimen laskeutumisen eri vaiheita. Video ESA.
Huomautukset
[1] Exomars laukaistiin kohti Marsia venäläisellä
Proton-M-kantoraketilla Baikonurista
Kazakstanista heti laukaisuikkunan avauduttua maaliskuun 14 päivänä 2016.
[2] TGO kokonaismassa Marsin kiertoradalla on 3732 kg, josta
tieteellisiä instrumentteja on 113,8 kg. Luotaimen koko on 3,5×2× m,
aurinkopaneelien pituus on 17,5 m.
[3] Schiaparelli kokonaismassa on 600 kg ja halkaisija 1,65
m.
[4] TGOn istrumentit ovat: Ilmakehän kemian
tutkimuslaitteisto (ACS), kamerajärjestelmä (CaSSIS), erotuskykyinen epitermisten
neutronien ilmaisin (FREND) ja Marsin nadiiri ja peittymistutkimuslaitteisto
(NOMAD)
[5] Schiaperellin havaintolaitteet ovat: Ilmakehän
laskeutumisaikainen tutkimus- ja analyysilaitteisto (AMELIA), Aerothermaalinen
ja radiometrinen sensori paketti (COMARS+), laskeutumiskamera (DeCa),
laskeutumislasermittalaitteisto (INRRI), Marsin pinnan pöly- ja ympäristöanalysaattori
(DREAMS).
[6] Trace Gas (kaasujäljet) muodostuvat Marsin ilmakehässä
olevista kaasuista, joiden kokonaismäärä on alle 1 %. Merkittävin kaasuista on
metaani, jota on Marsin ilmakehässä vain 10 miljardisosaa (ppb). Muita kaasuja
ovat vesihöyry, typpidioksidi ja asetyleeni.
Metaani on selvästi hieman ongelmallinen kaasu, sillä se
pitäisi hävitä Marsin ilmakehästä tyystin noin 400 vuodessa. Näin ollen sitä
täytyy vapautua jostakin lähteestä pieniä määriä jatkuvasti, tutkijat vain
eivät tunne tätä lähdettä. Metaania syntyy kahdenlaisissa prosesseissa:
geologisesti erilaisten vulkaanisten ilmiöiden yhteydessä tai sitten
biologisissa prosesseissa kuten bakteerien aineenvaihdunnan tuotoksena.
Mars on kuitenkin ajateltu olevan geologisesti passiivinen
planeetta, joten jos kaasulähteeksi paljastuu ei-biologinen alkuperä, tutkijat
joutuvat muuttamaan käsitystään planeetan geologian suhteen. Jos taas metaanin
lähteenä ovat biologiset prosessit, niin tilanne muuttuu entistä
mielenkiintoisemmaksi ja Marsin tutkimus saa uutta puhtia purjeisiin.
[7] TGO asettuu aluksi Marsin kiertoradalle, jonka lähin
piste on 250 km korkeudessa Marsin pinnasta ja etäisin piste 100 000 km
etäisyydellä. Kiertoaika tällä radalla
on 4 vuorokautta. Tammikuun puolivälissä (2017) TGOn radan inklinaatiota muutetaan
74 asteeseen, jolloin tieteelliset havainnot kattavat käytännöllisesti katson
koko planeetan.
Seuraava vaihe on radan muuttaminen pyöreäksi. Se vaatii
satakunta ilmajarrutusta Marsin tiheimpiin ilmakehän osiin ja lopullinen
ympyrärata tulee olemaan noin 400 km korkeudella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti