SpaceX-yhtiön Crew Dragon avaruusalus telakoitui Kansainväliseen
avaruusasemaan (31.5.2020) kello 17.16 Suomen aikaa. Telakointi sujui
automaattiohjauksessa sen verran joutuisasti, että se tapahtui suunniteltua aikaisemmin.
Suunnitelmien mukaan telakoitumisen piti tapahtua kello 17.29. Telakoinnin
aikana Kansainvälinen avaruusasema oli juuri ylittämässä Mongoliaa ja
Pohjois-Kiinaa.
Crew Dragonin ja Kansainvälisen avaruusaseman mihistöt tervetuliaisseremonissa Endeavourin telakoitumisen jälkeen. Kuva NASA-TV. |
Ennen varsinaista automaattisesti toteutettua telakointia
Crew Dragonin miehistö (Behnken ja Hurley) harjoitteli aluksensa ohjaamista ja telakointia
manuaaliohjauksessa. He olivat tehneet tämä monia kertoja simulaattorissa ja kuvasivatkin
avaruudessa toteutettua manööveriä ”kuin simulaattorissa” tehdyksi. Toki pieniä
eroja todellisen aluksen käyttäytymisessä simulaattoriin oli todettavissa. Manuaaliohjausharjoituksen jälkeen aluksen
hallinta siirrettiin automatiikalle, joka teki sitten varsinaisen telakoinnin.
Telakoinnin jälkeen kului parisen kymmentä minuuttia
varmistua telakointiportin ilmatiiviistä lukittumisesta, jonka jälkeen
miehistön tehtävänä oli avata aseman ja aluksen välinen luukkujärjestelmä.
Luukut avautuivat kello 20.02 ja miehistöt tapasivat toisensa ja toteuttivat
pienimuotoisen tervetuliaisseremonian, kuten tapana on ollut.
NASA tai SpaceX-yhtiö eivät vielä ole ilmoittaneet kuinka
pitkään Crew Dragon ja sen miehistö ovat avaruusasemalla. Arvatenkin koko
avaruuteen laukaisu ja lento Kansainväliselle avaruusasemalle analysoidaan
hyvin tarkasti ennen kuin paluukäsky annetaan. Sillä välin miehistö ei ole
avaruusasemalla toimettomana, sillä heidän mukanaan ja tehtävänään on koko
joukko tutkimuksia ja testejä, joten työtä riittää koko avaruusaseman
miehistölle.
Demo-2 lento on julkaistujen tietojen perusteella sujunut
hyvin tähän asti. Paluu on kuitenkin ehkä koko lennon vaarallisin vaihe. Jos
kaikki laitteet toimivat suunnitellusti, Endeavour laskeutuu laskuvarjojen
varassa Floridan edustalle Atlantiin.
Jos nimi ”Endeavour” tuntuu tutulta, niin se selittyy sillä,
että NASA nimesi avaruussukkulan OV-105 Endeavouriksi. Endeavour rakennettiin
sukkuloiden varaosista korvaamaan Challencer -sukkula, joka tuhoutui
laukaisussa vuonna 1986. Endeavourin-sukkulan ensimmäinen lento STS-49 toteutettiin
vuonna 1992 ja viimeinen lento STS-134 kesäkuussa vuonna 2011 Kansainväliselle
avaruusasemalle. Lento oli samalla toiseksi viimeinen avaruussukkulalla
toteutettu. Viimeimen sukkulalento STS-135 toteutettiin heinäkuussa 2011 ja se
tehtiin (OV-104) Atlantis-sukkulalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti