Tšeljabinskin kaupungin yläpuolella näkyy tässä Eumetsat's Meteosat-10 sääsatelliitin ottamassa kuvassa asteroidin jättävana ilmakehässä. Kuva ESA. Klikkaa kuvaa! |
Kansainvälinen tähtitieteilijöiden unioni (IAU) ei ole määritellyt missä raja kulkee, tai mikä on meteoroidi tai asteroidi. Ainoa määritelmä mikä IAU on tehnyt, on se, että molemmat kappaletyypit ovat aurinkokunnan pienkappaleita.
Kuten tämän blogikirjoituksen otsikko kertoo, Tšeljabinskin
kaupungin yläpuolella ollut tapahtuma ei ollut räjähdys. Se oli
yliäänennopeudella ilmakehässä liikkuneen kappaleen aiheuttama paineaalto, jota
kansanomaisesti nimitetään ”yliäänipamaukseksi”. Nimitys tulee siitä, että
tavallisimmin vastaavanlaisen ilmiön aiheuttama kompressiopaineaalto on
kuultavissa sotilaallisten taistelukoneiden lentojen yhteydessä. Jos salama iskee hyvin lähelle, kyseessä on
myös vastaavanlainen kompression aiheuttama paineaalto, ja kuulemme sen kovana
paukahduksena. Kauempana paineaallon huipun ja etureunan edessä olevan kaasun
välinen paine-ero pienenee (molekyylinen välisen kitkan vaikutuksesta) ja
kuulemme tavanomaisen jyrinän.
Nasa julkaisi tiedon, että maapallon ilmakehään tunkeutui
noin 17 metriä halkaisijaltaan ollut kappale ja sen radan korkeus Tšeljabinskin
kohdalla olisi ollut parisenkymmentä kilometriä. Nasan arvion mukaan kappale tunkeutui
ilmakehään 18 km/s suhteellisella nopeudella. Nopeus on yli 50× äänennopeus,
joten kompressioaallon voimakkuus selittyy sillä. Onneksi kappaleen rata oli
suhteellisen korkealla, sillä jos se olisi tullut suunnilleen samalle
korkeudelle (alle 10 km) kuin Tunguskaan kesäkuun 30. päivänä vuonna 1908
tunkeutunut asteroidi, tuhotkin olisivat olleet samankaltaisia, vaikka hieman suppeammalla
alueella.
Ilmakehään törmäävän kappaleen vauhti, koko ja rakenne määräävät
mitä sille tapahtuu. Jos kappale on karkeasti ottaen alle 20 metrinen ja se on koostumukseltaan
kiveä tai vielä hauraampaa ainetta, se pirstoutuu ilmakehässä ennen maanpinnan
saavuttamista. Näin kävi mitä ilmeisimmin myös Tšeljabinskin asteroidille, sillä pirstoutumista on nähtävissä tapahtumasta otetuista videoista.
Viron Saarenmaalla sijaitseva Kaalijärvi on rautameteoroidin aiheuttma törmäyskraatteri. Kuva © Kari A. Kuure. |
Ison rautameteoroidin törmäys maanpintaan tapahtuu yleensä sillä kosmisella nopeudella, jolla kappale päätyi ilmakehään. Törmäys aiheuttaa kraatterin muodostumisen, jonka koko nyrkkisäännön mukaan on 10–20-kertainen törmänneen kappaleen kokoon, ja tuhovaikutus sen mukainen. Onneksi rautameteoroidit ovat hyvin harvinaisia, joten sen mahdollisuus on hyvin pieni.
Pirstoutuneet kappaleet putoavat vapaan putoamisliikkeen
nopeudella maanpinnalle synnyttämättä sen suurempia kraattereita. Jos kappaleen
aerodynaamiset ominaisuudet ovat vähäiset sen massaan verrattuna, putoaminen 20
km korkeudesta johtaa noin 60 m/s vauhtiin. Tällä nopeudella kappale tunkeutuu
kyllä pehmeään maahan tai menee muutaman kymmensenttisen jään läpi, mutta
mitään sen kummallisempia vaikutuksia sillä ei ole.
Kun ilmakehään tunkeutuvan kappaleen kohtaamisvauhti ylittää
äänennopeuden, kappaleen edessä tapahtuu ilman kompressoituminen. Kompressoituminen
on sitä voimakkaampaa mitä suurempi vauhti on. Kompressoituessa kaasun lämpötila kohoaa ja lopulta se
saavuttaa lämpötilan, jossa ilma alkaa hehkua. Näin tapahtuu meteoreiksi
kutsutuissa ilmiöissä ilmakehän yläosassa.
Plasman (siis hehkuva ilma)
lämpötila on useita tuhansia asteita ja se kuumentaa ja sulattaa meteoroidin
pintaa. Hyvin pienissä kappaleissa tapahtuma johtaa lähes koko kappaleen
sulamiseen ja höyrystymiseen. Tapahtuma on sen verran lyhytaikainen, että isommissa
kappaleissa lämpö ei ehdi siirtyä kovinkaan syvälle, joten sen sisäinen
lämpötila pysyy samassa lukemissa kuin avaruudessa ollessaan. Tästä syystä
myöskään maahan pudonneet kappaleet eivät ole kuumia, vaan voivat olla jopa
hyvin kylmiä.
Yleinen harhaluulo on myös, että ilmakehän kitka kuumentaa
ja tuhoaa meteoroidit. Kuten edellä selostetusta ilmenee, ilmakehän ja
kappaleen välisellä kitkalla ei ole juuri minkäänlaista osaa tapahtumien
kulussa. Tokihan se on olemassa, mutta sen merkitys tapahtumaan on vain
marginaalinen.
Kaikkein voimakkain kitkan vaikutus on silloin, kun
ilmakehässä pirstoutuneen kappaleen jäännökset putoavat maanpinnalle. Aluksi
pirstaleiden yhteinen painopiste jatkaa alkuperäisen kappaleen radalla, mutta
vähitellen ilmakehän vastustava voima muuttaa niiden radat kohtisuoraksi
putoamiseksi. Tässä vaiheessa kitkan vaikutus on suurin, joskaan ei edelleenkään
kovin merkittävä. Vapaassa putoamisessa kappaleen
aerodynaamiset ominaisuudet ovat edelleen merkittävämmässä asemassa kuin kitka.
Kunhan Tšeljabinskin
asteroidista saatavissa oleva data on ehditty käsitellä ja
analysoida, on lupa odottaa tarkempia tietoja tapahtumasta. Tähän kulunee
muutamia viikkoja tai kuukausia mutta odottaminen kannattaa varmasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti