Kaukoputken jalusta on ehkä yksittäisistä laitteista
kaikkein tärkein. Jos jalusta on heikkorakenteinen, huojuva ja mahdollisesti
ylikuormitettu, kaukoputken tuottama kuva tärisee ja huojuu, eikä
havainnoinnista tule mitään.
Kaukoputkikauppiaat tarjoavat kaukoputkipaketteja, joihin
sisältyy kaukoputken lisäksi joitakin varusteita ja jalusta. Valitettavan usein
jalusta on kuitenkin alimitoitettu tai rakenteellisesti epäkelpo kaukoputken
ominaisuuksiin nähden. Ensimmäistä kaukoputkeaan hankkiva harrastaja usein
sortuu valitsemana juuri tällaisen paketin, ja sen seurauksena orastavaan
harrastukseen voi pettyä ja kiinnostus loppua.
Jalustan tehtävä yksinkertaistettuna on kannatella
kaukoputkea, pitää se suunnassa ja seurata tähtitaivaan kohdetta. Jotta
jokaisesta osatehtävästä se selviytyisi hyvin, jalustalta vaaditaan tiettyjä
rakenteellisia ominaisuuksia. Ennen jalustatyyppien esittelyjä, käsittelen
yleisiä ominaisuuksia, joista jokaista pitäisi miettiä jalustaa hankittaessa.
Kuormitettavuus
on ensisijainen ominaisuus, joka ratkaisee kaiken. Jalustojen valmistajat
ilmoittavat laitteittensa kuormitettavuuden, jolla tarkoitetaan kaukoputken
massaa kaikkine lisälaitteineen. Lisälaitteita voi olla paljonkin, joten
kannateltava ja suunnattava laitemassa voi kaksinkertaistua ilmoitetusta
kaukoputken massasta. Lisäksi on käytännön syistä otettava huomioon vielä
jonkinlainen ”turvakerroin” tai kilomääräinen lisämassa. Turvakerroin
mahdollistaa vielä yhden lisälaiteen asentamisen tai tasapainottamiseen
tarvittavat painot ilman, että jalustan kantokyky ylittyy.
Esimerkki: Jos kaukoputken massaksi valmistaja
ilmoittaa 3 kg ja siihen liitettävät lisälaiteet ovat yhteismassaltaan 2 kg
(kiinnityskisko ja -renkaat, etsinkaukoputki, kamera, loittorenkaat jne.) ja
lisämassalle (esimerkiksi tasapainotuspainoille) halutaan varata 1,5 kg, niin
silloin päästäänkin jo jalustaan, jonka kuormitettavuus pitäisi olla ainakin
6,5 kg.
Toinen ominaisuus on tärinänvaimennuskyky
nimelliskuormituksella. Nämä kaksi asiaa ovatkin sidoksissa toisiinsa siten,
että riittävä kuormitettavuus tuo mukanaan yleensä riittävän tärinän
vaimentumisen. Pääperiaate on, että kun kaukoputkea käsitellään, esimerkiksi
tarkennetaan, tärinät pitäisi vaimentua kuvasta muutamassa sekunnissa. Lisäksi
normaalioloissa valitseva tuuli ei pitäisi pystyä tärisyttämään jalustaa niin
paljoa, että se näkyisi kuvassa. Valitettavasti tärinävaimentumiselle ei ole
kehitetty standardoitua testiä eikä luokitusta, joka voitaisiin liittää
jalustan teknisiin tietoihin. Ainoa keino varmistua asiasta on kokeilla käytännössä
tai kysellä ko. jalustatyyppiä käyttäviltä kuinka jalusta reagoi tärinöihin.
Jalusta tyypit
Jalusta voidaan jakaa kolmeen päätyyppiin rakenteensa ja
kahteen päätyyppiin akselistonsa perusteella. Rakenteellisesti jalusta voi olla: pilari, kolmijalka tai Dobson-jalusta.
Akselisto puolestaan voi olla: atsimutaalinen tai ekvatoriaalinen. Näiden
yhdistelmänä voidaan valmistaa monenlaisia jalustoja.
Pilaria käytetään
yleensä kiinteästi rakennetuissa tähtitorneissa tai havaintopaikoilla. Pilari
valmistetaan yleensä vahvasta metalliputkesta tai valetaan betonista. Hyviä
puolia on runsaasti ja oikein tehty pilarijalusta ei tärise haittaavasti.
Kaupallisesti pilarijalustoja on tarjolla usealla eri
kaukoputkivalmistajalla. Ne ovat liikuteltavia, joten pysyvää havaintopaikkaa
tai tähtitornia ei välttämättä tarvita. Pilarijalustat ovat kuitenkin hyvin
massiivisia, joten joku kuljetusväline täytyy olla. Jos nämä asiat eivät tule
esteeksi, pilarijalustan hankkiminen on oiva vaihtoehto. Aloittelevan
tähtiharrastajan sitä ei kuitenkaan pitäisi valita, sillä jälleenmyyntiarvo ei
ole aivan sitä mitä pitäisi, jos harrastus ei pidemmän päälle kiinnostaisikaan.
Toinen jalustatyyppi on kolmijalka.
Se nimensä mukaisesti rakentuu kolmesta, yleensä kahdesta tai kolmesta
sisäkkäin menevästä osasta. Valmistusmateriaaleina voivat olla:
alumiiniprofiili, puu tai teräsputki. Kaikilla näillä raaka-aineilla on omat
ominaisuutensa, jotka vaikuttavat lopputuotteen ominaisuuksiin.
Suositeltavin kolmijalkamateriaali on teräsputki. Yleensä
jalustan kuormitettavuus ja tärinänvaimennus on kohdallaan. Käytetty teräslaatu on yleensä ruostumatonta,
joten jalusta on pitkäikäinen ja vaihtotarve harvemmin pääsee yllättämään.
Teräsputkijalustoissa putken halkaisija on yleensä noin 30 mm tai 45–50 mm
jalustan kuormitettavuudesta riippuen. Harrastajien yleisimmin käytetyille
kaukoputkille noin 30 mm teräsputki on riittävän vahva.
Puu voi olla raaka-aineena melkoisen hyvä. Jalustan
kuormitettavuus ei kuitenkaan ole samaa luokkaa kuin teräsputkijalustan, mutta
värinöiden vaimentuvuus on hyvä. Hinnaltaan puujalustat eivät ole sieltä
edullisimmasta päästä, joten mielestäni täytyisi olla jokin erityinen syy
puujalustan hankkimiseen.
Kehnoin rakka-aine on alumiini. Etenkin, jos jalustaan on
käytetty U-profiilia. Jalustan kuormitettavuus on yleensä pieni ja tärinöiden
vaimentuminen hidasta. Valitettavasti usein kaukoputkipaketteihin sisältyvä
jalusta on juuri tätä tyyppiä. Lähes aina jalustan muut osat ovat muovia,
joiden rajallinen käyttöikä tule vastaan yllättävän nopeasti. Yleensä jokin
muoviosa halkeaa, katkeaa tai muutoin särkyy, jolloin jalusta on
käyttökelvoton. Varaosia ei yleensä ole saatavilla, tai niiden hankita tulee
erittäin kalliiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti