Taiteilijan näkemys Junon ohilennosta. Kuva ESA. |
Tänään kello 22.21 Suomen aikaa Jupiteriin matkalla oleva
Juno-luotain singahtaa maapallon ohi noin 561 km korkeudelta. Ohilennon
tarkoituksena on lisätä luotaimen matkavauhtia maapallon luovuttaman energian
avulla. Lisävauhdin ansiosta Juno pääsee perille Jupiterin järjestelmään vuonna
2016.
Linkoratamenetelmää on käytetty usein planeettakuntaan
suunnattujen luotainten matkan vauhdittamiseen, tai hidastamiseen jos on
tarkoitus matkustaa Venukseen tai Merkuriukseen. Sopivalla ratajärjestelyllä
Maan ja luotaimen välillä tapahtuu energiansiirtoa ja näin säästetään
polttoaineessa merkittävästi ja se voidaan käyttää hyväksi lisäämällä
luotaimiin havaintoinstrumentteja. Kustannuksena on sitten lisääntynyt
matka-aika, mutta se ei välttämättä ole kovinkaan suuri uhraus, sillä
laitteistoja voidaan testata ohilentojen aikana.
Junon rata vie sen Intian valtameren yli vain 561 km korkeudelta. Kuva ESA. |
Ohilentoihin liittyy silloin tällöin esiintyvä ilmiö, josta
raketti-insinöörit ovat ihmeissään. Ohilentävä luotain on saanut joko hieman
liika tai liian vähän matkavauhtia. Erot laskettuun vauhdin muutokseen eivät
ole olleet suuren suuria, vain muutama millimetri per sekunti, mutta muutos on ennakoimaton;
joskus se esiintyy ja joskus taas ei.
ESA havaitsi anomalian esiintymisen vuonna 2005 kun
komeettaluotain Rosetta ohitti Maan. Sen sijaan seuraavilla ohituskerroilla
vuosina 2007 ja 2011 ilmiötä ei havaittu. Nasa havaitsi anomalian
Jupiter-luotaimen matkavauhdin muutoksessa vuonna 1990. Vauhti lisääntyi 3,9
mm/s enemmän kuin olisi pitänyt.
Suurin todettu anomalia on 13,0 mm/s Nasan NEAR -luotaimen
ohilennolla tammikuussa 1998, kun taas Cassini ohilennolla vuonna 1999 ja
Messenger-luotaimen ohilennolla vuonna 2005 anomaliaa ei havaittu lainkaan.
Insinöörit ovat syystäkin ihmeissään.
Junon ohilentoa seurataan ESAn maa-asemilla 35 m antenneilla
Malarüe’ssa (Argentiinassa) ja 15 m antennilla Perth’issä (Australia) alkaen kello 19 Suomen aikaa. Asemat tallentavat luotaimen lähettämää radiosignaalia,
jossa tapahtuvat taajuuden muutokset kertovat luotaimen ja asemien välisen
keskinäisen nopeudenmuutoksista. Tarkalla analyysillä voidaan jäljittää mahdollisen
matkavauhdin anomalia ennakoituun verrattuna.
Tehtävä ei välttämättä ole kovinkaan helppo, sillä Malarüen
maa-asema on suunniteltu seuraamaan etäällä olevia ja hitaalla kulmanopeudella
eteneviä luotaimia. Juno sujahtaa Maan ohi läheltä ja suurella nopeudella ja
maa-asemilla se näkyy luotaimen liikkeen suurena kulmanopeutena. Näin ollen
luotaimen luotettava seuraaminen on erittäin haastava tehtävä.
Malarüen 35 m seuranta-antenni. Kuva ESA. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti