Taiteilijan näkemys GOCE-satelliitista. Kuva ESA. |
Ocean Circulation Explorer eli lyhyemmin GOCE-satelliitti on
kartoittanut maapallon gravitaatiokenttää aikaisempaa suuremmalla tarkkuudella
maaliskuusta 2009 alkaen. Elokuuhun 2012 asti sen rata pidettiin 255 km
korkeudella, jonka jälkeen se muutettiin hieman alemmaksi, 224 km korkeuteen.
Alemmalla radalla kartoitusta voitiin jatkaa suuremmalla
tarkkuudella.
Satelliitin ajoaine[1], ksenon, loppui 21.10.
jonka jälkeen sen rata on alkanut vajota alemmaksi ilmakehässä. Vajoaminen
johtuu satelliitin liikkumiseen kohdistuvasta ilmakehän vastustavasta voimasta[2],
joka tällä korkeudella on jo merkittävä satelliittien ratoihin vaikuttava tekijä.
Alle 250 km korkeudella ilmakehän vastustava voima on sen verran suurta, että
ilman rakettimoottoreiden käyttöä satelliitti vajoaa syvempään ilmakehään
tuhoutuakseen vain muutamassa viikossa.
GOCEn rata on ollut matalimmalla mitä koskaan tutkimussatelliitit
ovat käyttäneet, vain tiedustelusatelliitit ovat olleet lyhyitä aikoja vielä
alemmilla radoilla. GOCE on myös ainutlaatuinen satelliitti, sillä siinä on
aerodynaamiset siivekkeet käytössä. Niiden ja ionimoottorin työntövoiman säädöllä
pystyttiin satelliitin rataa säätämään erittäin tarkasti.
Geoidi GOCE-satelliitin mittausten mukaan. Kuva ESA. |
GOCEn mittaukset antavat tietoa myös edellä lueteltujen ”häiritsevien
tekijöiden” vaikutuksesta ja jälleen aikaisempaa suuremmalla tarkkuudella.
Näiden tekijöiden vaikutuksen tunteminen auttaa tutkijoita ymmärtämään
valtamerien hyvinkin monimuotoista dynamiikkaa.
GOCEn mittaukset eivät kuitenkaan rajoittuneen vain valtameriin,
vaan mittaustuloksia saatiin myös maapallon pintakerroksen ja sen alapuolella
olevan vaipan (Moho) tiheydestä ja rakenteesta. Mittaustarkkuus oli niin suuri,
että Japanissa 11. maaliskuuta 2011 tapahtuneen maanjäristyksen aiheuttamat
ääniaallot Mohossa havaittiin mittausdatasta.
Elokuun 2012 tapahtuneen radan alentamisen jälkeen GOCE
pystyi havaitsemaan valtamerissä esiintyviä pyörteitä, joista aikaisemmin on
saatu vain hyvin vähän tietoja.
GOCEn toiminta-aika oli suunniteltu päättyvän huhtikuussa
2011. Ajoaineen kulutus oli kuitenkin sen verran vähäisempää, että satelliitin
toimintaa päätettiin jatkaa. Ajoaineen kulutukseen vaikutti Auringon oletettua
vähäisempi aktiivisuus, sillä aktiivisuudella on suora vaikutus ilmakehän
tiheyteen ja laajuuteen. Aktiivisina kausina maapallon ilmakehä on tiheämpi ja
ulottuu laajemmalle kuin minimin kausina. Tämän lisäksi saatiin suoraa tietoa
Auringon aktiivisuuden vaihtelun[3] vaikutuksesta maapallon
ilmakehään.
Tiheään ilmakehään joutuminen aiheuttaa satelliitin
tuhoutumisen. Vaikka suurin osa jäännöksistä ehtii höyrystyä maapallon
ilmakehässä, on kuitenkin mahdollista että suurimmat ja massiivisimmat osat,
kuten ksenon-säiliö ja jotkin moottorin osat voivat päätyä maanpinnalle.
Putoamispaikkaa ja aikaa ei kuitenkaan osata ennustaa kuin korkeintaan muutama
tunti ennen tuhoutumista. ESA pitää kuitenkin jokaisen rata-alueella olevan
valtion viranomaisia selvillä siitä, missä satelliitin lasketaan
tuhoutuvan. Myös ESAn julkaisemalta Internet-sivustolta [4] (englanniksi) voi seurata päivitettyjä tietoja satelliitin
statuksesta ja aivan loppuvaiheessa siellä julkaistaan myös tietoja
ennakoidusta tuhoutumisalueesta.
GOCEn rata on ollut aurinkosynkroninen ja sen inklinaatio
(kaltevuuskulma ekvaattoritasoon nähden) on 96,7°, joten mahdollinen
putoamispaikka käsittää koko maapallon. Maapallon pinta-alasta on ¾ merta ja
mantereidenkin pinta-alasta merkittävä osa täysin asumatonta, joten satelliitin
putoaminen asutuskeskuksiin tai asutulle seudulle on suhteellisen pieni
mahdollisuus. Sitä mahdollisuutta ei kuitenkaan ainakaan tässä vaiheessa
pystytä sulkemaan pois.
Huomautukset
[1] Ajoaine (ei siis polttoaine!) on ksenon jalokaasua, joka
satelliitin ionimoottorissa ensin ionisoidaan ja sen jälkeen kiihdytetään
suureen nopeuteen voimakkaalla sähkökentällä. Mekanismi on aivan sama kuin mitä
käytettiin (ja on osaltaan edelleen käytössä) vanhoissa tv-kuvaputkissa. Ero
kuvaputkeen nähden on, että ionimoottorissa kiihdytys tehdään positiivisesti
varautuneille ksenon-atomeille, kun tv-kuvaputkessa kiihdytettiin elektroneja. Jalokaasuna ksenon ei pala, joten se ei tarvitse hapetinta. Ionimoottorin synnyttämä työntövoima on suhteellisen heikko, mutta vastapainoksi moottoria voidaan pitää jatkuvasti toiminnassa. Tästä syytä moottorilla voidaan saada merkittävästi suurempia matkanopeuksia kuin perinteisillä kemialliseen palamiseen perusvilla rakettimoottoreilla. Lisäksi ajoainetta tarvitaan merkittävästi vähemmän kuin polttoainetta, joten se suoraan vaikuttaa satelliittien ja luotainten rakenteeseen, massaan ja havaintoinstrumenttien määrään.
GOCE-satellittissa ionimoottorin jatkuvakäyttöisyyttä voitiin käyttää hyödyksi kumoamaan ilmakehän liikettä vastustava voima. Ajoaineen määrää ja sähkökentän voimakkuutta säätämällä saatiin satelliitti pysymään hyvin tarkasti määritetyllä radallaan, joka puolestaan helpotti suuremman mittaustarkkuuden saavuttamista.
[2] Ilmakehän vastustava voima koostuu kahdesta tekijästä: ilmakehän kaasun kompressoitumisesta satelliitin etupuolella ja vastaavasti täydellisestä tyhjiöstä jättöpuolella sekä hyvin vähäisessä määrin kitkasta. Paine-ero saa aikaan pienen mutta suhteellisen tasaisen voiman, joka on liikesuunnalle vastakkainen. Tästä syystä se saa aikaan voiman suuntaisen pienen kiihtyvyyden ja satelliitti menettäisi liike-energiaansa, ellei tätä vastustavaa voimaa kumottaisi.
[3] Luotaimen laukaisun aikaan elettiin vähäisen, mutta nousevan aktiivisuuden kautta ja nyt sen päättäessä toimintansa ollaan aktiivisuusmaksimissa tai se voidaan olla jo ohitettu. Lokakuussa 2013 Auringon aktiivisuus oli sen verran korkea, että jos se jatkuu samanlaisena vielä pari kuukautta, voidaan katsoa sen olleen Auringon eteläisen pallonpuoliskon aktiivisuusmaksimi.
[4] http://www.esa.int/Our_Activities/Observing_the_Earth/GOCE/GOCE_completes_its_mission
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti